Haittaa tai vahinkoa aiheuttaviin susiin puututtava-kansalaisaloite
Aloitteen sisältö
Susikannan vahvistumisen ja susireviirien laajentumisen
myötä susi on menettänyt ihmisarkuuttaan merkittävästi. Susialueilla
yksittäiset sudet tai susilaumat kulkevat ja aiheuttavat vahinkoa
lähellä asutusta ja jopa pihapiireissä jatkuvasti.
Haittaa tai vahinkoa tuottaviin susiin voidaan lain mukaan puuttua vain Suomen riistakeskuksen poikkeusluvalla tai poliisin määräyksellä. Poliisi ei kuitenkaan puutu tai puuttuu vasta äärimmäisissä tapauksissa suden aiheuttamaan uhkaan.
Kun vaaratilanne on akuutti, on kohtuutonta vaatia käynnistämään lupaprosessia tilanteeseen puuttumiseksi. Vahinkoperusteisen poikkeusluvan hakeminen Suomen riistakeskukselta vie aikaa ja luvan saamisen kriteerit ovat useissa tapauksissa myös kohtuuttoman korkealla.
Niissäkin tapauksissa joissa poikkeuslupa voidaan saada, tekevät luvan tiukat ehdot suden pyytämisen vaikeaksi. Lisäksi poikkeusluvan toteuttaminen voidaan estää perusteettomillakin valituksilla.
Susialueilla asuvilla ihmisillä ei nykyisin ole riittäviä keinoja puuttua haittaa tai vahinkoa aiheuttaviin susiin. Uusi sudenhoitosuunnitelma ei tavoitteistaan huolimatta vastaa tähän ongelmaan.
Haittaa tai vahinkoa aiheuttaviin susiin tulee voida puuttua nykyistä tehokkaammin. Lainsäädännössä on selvennettävä kriteereitä, jolloin puuttuminen on mahdollista. Myös eri toimijoiden välisiä toimivaltasäännöksiä on selvennettävä. Lisäksi koirasusien lainsäädännöllinen asema on selkiytettävä ja myös varmistettava susivahinkojen korvaaminen täysimääräisesti ja nopeasti.
Haittaa tai vahinkoa aiheuttavien susien käyttäytymiseen puuttuminen palauttaa suden ihmisarkuutta. Susialueilla asuvien ihmisten huolen huomioiminen myös lisää suden suojelun hyväksyttävyyttä. Haittaa tai vahinkoa aiheuttaviin susiin puuttuminen ei myöskään vaaranna suden suotuisan suojelutason säilyttämistä.
(Lähde: www.adressit.com)
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1461
Haittaa tai vahinkoa tuottaviin susiin voidaan lain mukaan puuttua vain Suomen riistakeskuksen poikkeusluvalla tai poliisin määräyksellä. Poliisi ei kuitenkaan puutu tai puuttuu vasta äärimmäisissä tapauksissa suden aiheuttamaan uhkaan.
Kun vaaratilanne on akuutti, on kohtuutonta vaatia käynnistämään lupaprosessia tilanteeseen puuttumiseksi. Vahinkoperusteisen poikkeusluvan hakeminen Suomen riistakeskukselta vie aikaa ja luvan saamisen kriteerit ovat useissa tapauksissa myös kohtuuttoman korkealla.
Niissäkin tapauksissa joissa poikkeuslupa voidaan saada, tekevät luvan tiukat ehdot suden pyytämisen vaikeaksi. Lisäksi poikkeusluvan toteuttaminen voidaan estää perusteettomillakin valituksilla.
Susialueilla asuvilla ihmisillä ei nykyisin ole riittäviä keinoja puuttua haittaa tai vahinkoa aiheuttaviin susiin. Uusi sudenhoitosuunnitelma ei tavoitteistaan huolimatta vastaa tähän ongelmaan.
Haittaa tai vahinkoa aiheuttaviin susiin tulee voida puuttua nykyistä tehokkaammin. Lainsäädännössä on selvennettävä kriteereitä, jolloin puuttuminen on mahdollista. Myös eri toimijoiden välisiä toimivaltasäännöksiä on selvennettävä. Lisäksi koirasusien lainsäädännöllinen asema on selkiytettävä ja myös varmistettava susivahinkojen korvaaminen täysimääräisesti ja nopeasti.
Haittaa tai vahinkoa aiheuttavien susien käyttäytymiseen puuttuminen palauttaa suden ihmisarkuutta. Susialueilla asuvien ihmisten huolen huomioiminen myös lisää suden suojelun hyväksyttävyyttä. Haittaa tai vahinkoa aiheuttaviin susiin puuttuminen ei myöskään vaaranna suden suotuisan suojelutason säilyttämistä.
(Lähde: www.adressit.com)
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1461